2 Ingenieursklas

 

logo

 

We zetten de Ingenieursopleiding verder in het tweede leerjaar van de Ingenieursklas. Ook hier knijpen we een klein beetje lestijd weg bij enkele vakken. Die tijd steken we in projecten van een hoger niveau: het unieke schoolvak Challenge.

Challenge? Jawel, "uitdaging". We leggen de jonge ingenieurs technologische problemen voor en we rekenen op hun eigen verstand, inzicht en creativiteit om die problemen op te lossen. Soms komt daar heel wat wiskunde en fysica bij kijken. Een andere keer zullen ze aan het programmeren moeten slaan. Misschien moeten ze wel met chemische opstellingen aan de slag? Wordt het uitvoerend werk met hout en stenen? Of heel klein fijn motorisch precisiemontagewerk? Elektronische sturingen of pneumatische mechanica? 

De Ingenieursklas gaat ook in het tweede leerjaar maar voor één doel: topniveau in techniek!

 

Indien je interesse hebt voor techniek en technische problemen, dan is dit de juiste keuze. Maar je moet dan wel regelmatig studeren. Bovendien mogen theoretische studies je niet afschrikken, want je zult na het zesde jaar nog moeten verder studeren. In onze hoogtechnologische maatschappij is er een groeiende vraag naar hooggeschoolde technici. Deze optie is dan ook een eerste kennismaking met deze industriële technologie.

2aiw

Voor concreetdenkende en doe-gerichte leerlingen is deze wetenschappelijk-technische studierichting een goede basis naar de toekomst. Het is immers een doorstromingsrichting, die je voorbereidt op hogere studies van universitair niveau (burgerlijk ingenieur, industrieel ingenieur, architect ...) en ook voor vele andere richtingen van niet-universitair niveau (leraar, verpleger, graduaat ...)

Tweede leerjaar A2e lj.
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 1
Geschiedenis 2
Lichamelijke Opvoeding 2
Muzikale Opvoeding 1
Nederlands 4
Natuurwetenschappen 1
Engels 2
Frans 3
Wiskunde 5
Techniek Elektriciteit - Mechanica 6

Techniek

Kompasuur

2

1

Challenge1
TOTAAL33

 

Indien je resultaten in de tweede graad niet zo goed zijn, kun je nog altijd overschakelen naar de theoretisch-technische richtingen elektromechanica, elektriciteit of industriële informatica ...

Techniek

Tijdens deze lessen zul je zinvolle werkstukken moeten maken. Via probleemoplossend handelen wordt je de juiste werkwijze en volgorde van bewerkingen aangeleerd om tot een degelijk werkstuk te komen. Nauwkeurigheid, netheid en veiligheid worden hierbij niet vergeten. Tijdens de bewerkingen worden de gebruikte materialen en gereedschappen eveneens uitvoerig besproken. Het eindproduct van je werkstuk wordt gebruikt en beoordeeld.

Als theoretische ondersteuning komen volgende onderwerpen aan bod:

Materialen:
  • - metalen:
    • ferrometalen: staal ...
    • non-ferrometalen: koper, aluminium ...
    • legeringen: messing en tinsoldeer ...
  • - kunststoffen: PVC als isolator bij elektriciteit
  • - elektriciteit:
    • begrippen: spanning, stroomsterkte en weerstand
    • de elektrische kringloop en symbolen
    • de wet van Ohm
    • serie- en parallelschakeling
    • draden, lamphouders, stekkers, schakelaars, veiligheden
Gereedschappen:
  • - spangereedschappen: bankschroef, werkbank
  • - snijgereedschappen: vijlen, plaatscharen, zagen, boren, draadtappen
  • - plooigereedschappen: vingerzetbank, plooibank, tangen
  • - montagereedschappen: hamer, soldeerbout, puntlastoestel, sleutels, schroevendraaier
  • - aftekengereedschappen: kraspen, centerpons, hoogtemeter, vlaktafel
  • - meetgereedschappen: meetlat, schuifmaat, schroefmaat, meethoek
  • - controlegereedschappen: winkelhaak, haarliniaal
Werkstukken:
  • - kleefbandontroller
  • - bloemenvaasje
  • - schemerlampje
  • - kroontjeswipper
  • - meet- en controle oefeningen
  • - elektrische schakelborden
  • - enkel- en dubbelpolige, wisselschakelingen ...
  • - soldeeroefeningen
  • - elektrische meetoefeningen